Spørgsmål:

Hej. Jeg fik planlagt kejsersnit for næsten 7 mdr. siden (mit andet kejsersnit).

Jeg havde ikke noget arvæv i forbindelse med første kejsersnit, så det gik ukompliceret. Efter andet kejsersnit fik jeg Rectus diastase og har det fortsat.

Jeg har brugt mange penge på genoptræning hos forskellige (bl.a. Maven og Mig), men jeg har ikke held med at få dem samlet som en masse andre, der kører deres program. Jeg følger virkelig programmet og tænker meget over ergonomien i dagligdagen. Mon der er noget med, at bindevævet er mere slapt, når man ammer?

Jeg laver arvævsmassage, så tit jeg husker det. Der er dog stadig en lille bule, svarende til hvor livmoderen er syet sammen (ikke meget fedt på maven, så det er ret tydeligt). Bliver det bedre med tiden?

Jeg er så frustreret over og ked af maven ikke bliver bedre, da jeg dyrker meget sport og er meget bevidst om min krop. Jeg har god kropskontrol og er slank, men maven strutter stadig så træls (især om aftenen)…

Nogle gode råd?

Svar:(*)

Super godt at du har masseret dit ar så flittigt.

Nu har jeg jo ikke set dig, men nogle gange skyldes “buler” ved/i/omkring arret, at der er noget stramhed i arret. Det er min erfaring, at man godt kan bedre det, men jeg kan ikke give garantier for, at det forsvinder helt.

Hvis du har lyst, kan du sende mig et billede af din mave, så er det lidt lettere at forholde sig til. Du kan sende det til heidi@kejserinderne.dk.

Mht. diastasen, så oplever jeg desværre også at mange, der bruger Tubler-metoden (som det program, du har fulgt, bygger på) ikke kommer i mål. Det er simpelthen fordi teknikken er inkomplet, forstået på den måde at fokus alene ligger på træne én (af de fire) mavemuskler, samtidig med at man støtter vævet 100 % med bælte. Det er ikke optimalt!

Hvis væv/muskler skal styrkes, skal det bruges, ikke aflastes så meget. Bælte er ikke ubetinget dårligt, men det skal bruges on/off (hvis nødvendigt, for ikke alle har brug for det), for ellers bliver kroppen “doven”.

Når man har delte mavemuskler, skal man arbejde på at få genskabt det normale muskelsamarbejde i ALLE mave/ryg/bækkenbundsmuskler igen, selvfølgelig med respekt for hvad musklerne kan klare.

Det gælder sådan set uanset fødemetode, men som konsekvens af graviditeten alene. Efter en graviditet, og særligt efter kejsersnit, har hjernen svært ved at “genkende” området, fange musklerne, og mærke huden. Derfor skal der masser af sansning og “tænding” i musklerne FØR den reelle træning. Det er derfor, vores program er anderledes end f.eks. Tubler-metoden.

Holdning/ergonomi er vigtig, men vi skal ikke ende med at blive bange for at bevæge os, bare fordi vi har delte mavemuskler, Det oplever jeg desværre, at Tubler-metoden nogle gange medfører, og det er synd!

Delte mavemuskler er ikke det samme som at vi skal bevæge os som robotter… Ting tager tid, og hvis “skaden” på vævet er stor, tager det lang tid. Vi kan ikke forhaste fremgang, men en ting er sikkert – vedholdenhed lønner sig.

Hvis du har lyst til at få mine øjne på sagen, kan jeg bookes til en session via Skype, så du kan komme godt videre. Håber du kan bruge mit svar.

Kærligst Heidi


*) Indholdet på denne hjemmeside er udelukkende beregnet til orientering og undervisning. Kontakt læge for lægehjælp, behandling eller diagnose. Alle resultater er individuelle og op til den enkelte for at opnå. Eventuelle udtalelser fra tidligere kunder er baseret på deres egne erfaringer, og disse kan ikke garanteres.

Skriv en kommentar

This site uses Akismet to reduce spam. Learn how your comment data is processed.